Monday, July 16, 2012


Hukum Allah Wajib Dilaksanakan

Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah ayat 49 yang bermaksud :
"Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka (menjalankan pemerintahan) menurut apa yang diturunkan Allah dan janganlah kamu mengikut hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu"

Ayat di atas jelas menunjukkan kepada kita bahawasanya tiada hukum atau perundangan yang lebih sempurna, lebih adil dan lebih teratur melainkan hukum yang telah ditetapkan oleh Allah di dalam Al-Quran. Hanya hukum hakam yang ditetapkan Allah di dalam Al-Quran yang layak dan sewajarnya menjadi petunjuk dan panduan peraturan manusia di dalam kehidupan mereka.

Rasulullah telah melontarkan peringatan khususnya para pemimpin supaya berpatah balik dari landasan sebenar. Keangkuhan yang ditunjukkan mereka dalam menerima hukum Allah pasti akan menerima akibat yang sangat dahsyat. 

Akhirnya apa yang dibimbangkan dan ditakuti telah terjadi dan semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini di mana hukum Allah sudah tidak lagi menjadi pegangan manusia malahan telah menjadi bahan mainan dan bahan gelak tawa di merata tempat. Bagaimana seorang yang lahirnya Islam, yang ibu bapanya Islam begitu berani menidakkan hukum Allah dan memperkotak-katikkannya ?

Sebenarnya banyak kes-kes yang terjadi di mana manusia menolak hukum-hukum Allah. Contohnya ada suara-suara sinis yang mengatakan "kalau potong tangan, macam mana dia nak bekerja nanti". Disebabkan pemikiran manusia yang berpaksikan hukum yang diciptakan manusia beginilah menyebabkan masalah sosial yang berlaku di dalam masyarakat tidak dapat di atasi. Contoh kes curi hukum setakat penjara dan denda wang ringgit dan sebagainya. Sebaliknya andainya hukum Allah dijalankan iaitu potong tangan jika sabit kesalahan dan hukuman itu ditunjukkan dikhalayak ramai, pasti masalah dapat di atasi dan berkurangan kerana masyarakat takut akan dipotong tangan.

Yang menjadi punca permasalahan di sini adalah pemikiran manusia hari ini semakin lama semakin jauh meninggalkan fahaman-fahaman Islam. Sebaliknya lebih dipengaruhi dengan pemikiran Barat. Banyak peminpin negara Islam dilantik dari kalangan orang yang cetek ilmu agamanya. Apabila ini terjadi maka berlakulah seperti yang telah disebutkan di atas tadi iaitu suara-suara sinis mempersendakan hukum-hukum Allah. Pemimpin Islam sekarang lebih mengagungkan hukum-hukum ciptaan manusia yang lebih relevan katanya dan mengatakan hukum Allah sudah lapuk ditelan zaman. Hakikatnya pemimpin-pemimpin ini sebenarnya hanya sekadar Islam pada nama tetapi pemikiran telah jauh menyimpang dari landasan Islam.

Harapan kita agar pemimpin-pemimpin dan ulama' dapat bersatu di dalam menjalankan amanah dan hukum Allah. Jangan Allah sudah murka dan menurunkan bala baru nak menyesal atau mahu tunggu matahari terbit dari Barat baru nak mengakui kekuasaan Allah. Takutlah pada balasan Allah yang sangat dahsyat. Akhir kata Sayangi Islam Yakini Allah. Wassalam

0 comments: